Tavaly novemberben robbant be Magyarországra is az amerikai eredetű Uber taxi, és azóta egyre nagyobb teret hódít, különösen a fiatalok körében. Gyakori dilemma, főleg a téli hónapokban, hogy fagyoskodjunk-e fél órát fáradtan a buszmegállóban a 9-valahányas buszra várva, vagy áldozzunk be pár ezer forintot, és menjünk haza taxival. Sokan választják a kényelmetlen tömegközlekedést, különösen a 2013-as általános tarifaemelés óta.
Ez azonban többé nem kell, hogy így legyen.
Az Uber néven futó telefonos alkalmazás (iOS-re, Androidra és Windowsra egyaránt) segítségével telefonálás nélkül, az alkalmazáson keresztül hívhatunk magunknak kocsit Budapesten belül.
Alapdíja 300 forint, majd kilométerenként 130 forintot számolnak fel, ami a hivatalos taxik viteldíjának kevesebb, mint fele.
Mit kell tenned, hogy Uberrel utazhass?
Töltsd le az alkalmazást.
- Add meg a bankkártyád számát (erről fogják levonni a viteldíjat a telefonod és a sofőr GPS-e alapján).
- Kapcsold be a GPS-t.
- Válassz kocsit: kattints a hozzád legközelebb lévő szabad autóra, majd kövesd a telefonod képernyőjén, merre jár a fuvarod.
Amit érdemes tudnod, mielőtt kocsit rendelsz:
- Készpénzzel nincs lehetőséged fizetni, csak az előre megadott bankkártyáról tud pénzt levenni az alkalmazás.
- Csúcsidőben úgynevezett Uber Surge-ök, tarifaszorzók drágábbá teszik a viteldíjat, de az alkalmazás ezt jelzi, mielőtt megrendeled a kocsit.
- Magyarországon egyelőre maximum 4 fős kocsi rendelhető.
- Ha lemerül a telefonod, valaki másnak is le kell töltenie az alkalmazást, mert nincs diszpécser, akit fel lehet hívni, csak alkalmazáson keresztül működik az autórendelés.
- Az Uber nem adózik, tehát kvázi illegális, és a sofőrök gyakran pályaalkalmassági vizsga nélkül szállítanak utasokat.
Előnyei viszont, hogy a legtöbb sofőr fiatal, mint a célközönség, így a kocsiban hangos zene szól, hogy a szórakozóhely felé vagy hazafelé is garantáltan kitartson a partihangulat. Gyorsabban a helyszínre ér, mint a hagyományos taxi és mint már említettük, csúcsidőn kívül jóval olcsóbb, sőt, a koordináták megadásával a viteldíj előre kiszámolható.
Bár az Uber Amerikában és számos európai országban is sztrájkokat és heves tiltakozásokat eredményezett a taxisok és sofőrszolgálatok részéről, Magyarországon egyelőre nem indultak komoly intézkedések ellene.
Ami viszont biztos, ha a hivatalos taxisok versenyben akarnak maradni, vagy tarifacsökkentéssel, vagy legalább a kocsijuk leggazdaságosabb kihasználását segítő telefonos alkalmazás hozzáféréssel kell előállniuk.