Szabaduljunk meg rossz szokásainktól!

A legtöbben a szokásaink rabjai vagyunk, nehezen engedünk el dolgokat, napi rutinjainkhoz ragaszkodunk és gyakran észre sem vesszük, hogy rossz szokásaink uralkodnak életünk felett. Annyira a részévé válnak mindennapjainknak, hogy már annak sem vagyunk tudatában, ha éppen űzzük őket. A rossz szokások sokszor olyan kényszeres cselekedetek, amelyek nincsenek jó hatással egészségünkre, ezért fontos megtanulni, hogyan irányítsuk őket.

Nevezzük meg őket!

Először is a legfontosabb lépés, hogy észleljük, érzékeljük rossz szokásainkat, és felismerjük, megnevezzük őket. Fontos látnunk, hogy a rossz szokások általában helyettesítenek valamit, ami hiányzik az életünkből, utalnak valamire, amiről nem akarunk tudomást venni. Akár a körömrágás, akár a toll rágása valamilyen hangulatunkra adott reakció, amit ha észreveszünk, időben elkapunk, helyettesíthetünk valami mással.

Figyeljünk magunkra!

Ha már észrevettük, mik azok a pótcselekvések, amiket nap, mint nap űzünk, érdemes rövid ideig megfigyelni magunkat. Ezzel kaphatunk egy képet arról, hogy milyen időközönként kezdünk bele kényszeres mozdulatainkba, milyen érzelmi, idegállapot után nyúlunk hozzájuk. Érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen hatással van ránk egy-egy szokásunk, milyen érzéssel tölt el bennünket. Esetleg megnyugtat, felpörget, leköt minket. Sokszor a stressz oldására használjuk ezeket a cselekvéseket és már fél siker, ha mindezt felismerjük és azonosítjuk.

Figyeljük gyakoriságukat!

1bSokaknak segíthet az is, ha a felismerés után le is jegyzi, esetleg naplót vezet arról, hogy milyen időközönként, milyen kényszeres cselekedetei voltak, ezzel nyomon követhetjük gyakoriságukat és közelebb kerülhetünk azok elhagyásához. Azzal, hogy nevet adunk nekik, elismerjük, hogy léteznek, könnyebben eszünkbe jut, hogy miért is akarunk róluk leszokni.

Helyettesítsük valami mással!

2bA felismert rossz szokásokat úgy tudjuk a legkönnyebben leküzdeni, ha valami jóval helyettesítjük. A legjobb példa erre a dohányzás. Figyeljük csak meg magunkat! Munkaszünetben, két óra között, egy kellemes kávé mellett automatikusan gyújtunk rá a következő és a következő cigarettára, habár minden dohányzó tisztában van vele, hogy ezzel súlyosan károsítja egészségét. A rossz szokások sokszor annyira az életünk részévé válnak, hogy rendkívül nehéz tőlük megszabadulni. Észre kell azonban vennünk, hogy a kényszeres cselekedetekkel egyfajta rituálét teremtünk életünkben, és ezeket nehéz letenni, megszüntetni. Ám ha ezek helyére találunk valami hasonló, ám nem káros dolgot, könnyebben helyettesíthetjük azokat.

Tegyünk mellé magyarázatokat!

Azt is fontos látnunk, hogy nem elegendő, ha kijelentjük, megfogadjuk, hogy most abbahagyjuk, leszokunk róla. Jó módszert jelenthet, ha kiegészítjük ezeket érzéseinkkel, magyarázatainkkal, miértekkel. Ha egy kis történetet rendelünk mellé, hogy miért szeretnénk leszokni a nassolásról, mindig ott lesz mellérendelve a cél is. Például karcsúbbak szeretnénk lenni, ezért az egészségtelen rágcsálnivalók helyett egészségesebbekre váltok és mellé minden nap megeszem egy almát, egy tál gyümölcsöt. Ezzel pontosabb fogadalmakat tehetünk és könnyebb betartani egy körvonalazott, mechanikusan végrehajtható cselekvést, miközben haladunk a célunk felé.

3bAzt ne felejtsük el, hogy a rossz szokások mellett ott vannak azok az apróságok is, amik nem pótcselekvések. A kedves szokásainkat ne hagyjuk el, bókoljunk többet környezetünkben élőknek, hiszen ezzel nem csupán nekik, hanem magunknak is kellemes pillanatokat szerezhetünk.

Barátkozzunk meg azzal, hogy hibáink hozzátartoznak személyiségünkhöz, így fontos megtalálnunk egyfajta összhangot az idegesítő pótcselekvések és a szívünkhöz közel álló kis rituálék között.

Kommentek