Pop Lexikon III – Intim Torna Illegál

Fiatal, még a pályájuk elején futó zenekarokról a legnehezebb írni. Nem csak azért, mert sok esetben a zenekar végleges személyisége sem alakult ki – ha létezik ilyen egyáltalán -, de ezáltal sokszor megjósolhatatlan is, milyen irányt vesz a munkájuk hosszútávon. Ahogy már a Kistehénnel kapcsolatos írásomban ígéretet tettem, következzen az Intim Torna Illegál eddigi pályájának bemutatása. Személyükben a korszak egyik legellentmondásosabb zenekarát ismerhetitek meg.

A Kistehén Tánczenekarral történt kenyértörést követően Dorogi Péter, aki jóindulattal is csak mellékszereplő volt az előző projektben, immár előlépett a reflektorfénybe. Még azok számára is meglepetés lehetett hangjának ereje, akik korábban követték tevékenységét, hiszen a Kistehénben ritkán jutott több neki gitárnál és vokálozásnál. Az Intim Torna Illegált alakító négyes további tagjai: Kiss Sándor (basszusgitár), Gálos Ádám (dobok) és a zenekar külön bejáratú vargalíviusza; Nádasdi János.

2010-ben A Hipnotizőr királlyal mutatkoztak be, és ahogy az meg van írva, az alternatív szcénában ezzel le is tették a névjegyüket. Körülbelül egy időben jelent meg a Jó csávó a Márkóval, így a közönségnek volt alkalma összehasonlítani a Kistehén Tánczenekar két utódjának kijelölt irányait – ami ekkor még nem tért el olyan látványosan, mint egy lemezzel később.

Az Intim Torna Illegál első lemeze (Cirkusz) enyhén szólva megdöbbentő. Korszakokon átívelő kérdés az eredetiség szerepe a művészetben, hogy mi számít becstelen lopásnak, mi pedig a már meglévő elemek ügyes felhasználásának. A Cirkusszal kapcsolatban döntse el mindenki maga, hogy hogyan értékeli a dalok és elődeik között fennálló kétségtelen hasonlóságot, de hogy ne érhessen a rosszindulatú vagdalkozás vádja, hozok is néhány példát.

Kispál és a Borz Húsrágó hídverőjének híres gitár riffje bukkan fel az ITI Ha Belehalna című dalának átvezetőiben.

Odakint bőgnek a szarvasok, avagy itt nem csak a Kiscsillag Légy szívesének zenei elemeit, hanem konkrét képeket is átvettek a Valami kell című dalhoz.

Igyunk meg mindent – Lopok neked egy könyvet, a Tankcsapdától. Van ebben minden egy jó kis Lukács-dallamtól kezdve Viszockijig…

1964525_831313623561247_1100901296_nHa azonban úgy vesszük, hogy a megírt alkotások egyfajta közös értéket képviselnek, melyekhez bárki hozzányúlhat annak érdekében, hogy a meglévő elemekből újat fabrikáljon, s ezáltal gyarapítsa a közös értékek halmazát, akkor nem, hogy bűn, kifejezetten hasznos, amit az ITI csinál. Felmerülhet a kérdés, hogy ha hangzásban és dalok terén nem igazán tudtak újat adni, miért került be a Poplexikonomba a zenekar. Egyszerű. A zenész nem csak alkotó, előadó művész is, amit pedig az ITI koncerteken előad, az egy első osztályú produkció. A hangulat nagyszerű, a közönség szereti őket, és ők is kétségtelenül imádják a közönségüket, ami mindenképpen őszintévé, emberivé teszi az egész előadó-közönség kapcsolatot. Plusz ehhez hozzájönnek a valóban jó dalok, amikben van ITI (Kistehén?), amiben van egyéniség, és nem érezhető átcímkézett árunak. Ezekért a dalokért mindenképpen érdemes egy esélyt adni a lemeznek! – Hozzáteszem az ITI azon kevés zenék egyike, ami koncerten úgy is élvezhető, ha nem ismerjük a dalait, úgyhogy bátran tessék megnézni őket!

1743603_831313436894599_1152303722_nA szájbergyerek szülei az új formációjukban is képesek voltak arra, hogy összedobjanak egy dalt, amit országszerte fütyörésztek a rádióhallgatók, ezzel lettek stílusfüggetlenül ismertek. No, azért nem érte el a “Most múlik pontosan” népszerűségét, sok háziasszony mosogatott rá bőszen. És emellett természetesen hozzá kell tenni, hogy a fesztiválozó fiatalok összekapaszkodva, meghitten ordibálták a dalt Soprontól Szegedig, egész nyáron mindenhol. Ha nagyon gonosz akarok lenni a gitár témában azért itt is van egy kis Red Hot Chilli Peppers… de ígérem befejeztem, a következő lemeznél már nem hozom fel – pedig felhozhatnám (Bikini, Tankcsapda, Quimby, Kiscsi… jó tényleg befejeztem…) Akárhogy is, ez a dal olyan remek volt, hogy nem csak szerették, sokan utálták is. Voltak, akik nem értették, voltak, akik belemagyaráztak mindenfélét, holott az egész dal pofonegyszerű. “Ha elég volt a dráma… vágjál lyukat a kádba”, és így nem fulladsz bele a sok rosszba. Külön szeretném felhívni a figyelmet a “Ha almafára másznál, amit már rég kivágtál” sorra, ami az egész zenekar működését tekintve a kedvenc sorom tőlük. Szép, de nem giccseskedő (senki sem inhalál almabort).

Ha már dalszöveg… A jó megoldásokon kívül, azért születtek rettenetesek is. Egész dalokat átívelő ragrímek, olyan elkoptatott toposz párok, mint értelem-érzelem, és a nemtörődömségből fakadó idiotizmus a dalszövegekben.  Persze amellett, hogy egy szöveg-centrikus ember első hallgatásra sápadozik a dalok egy részétől, a zene és az énekdallam nagyon sokat tud kozmetikázni a szövegen. Ehhez pedig hozzátenném azt is, hogy a bugyutaságok mellett vannak zseniális szövegrészek is, amik önmagukban is megállják a helyüket. Az Albérletem című dal egyik részénél például hat soron keresztül rímelnek a sorvégek arra a szóra, hogy Babilon. A Babilon szó ugyan nincs benne a dalban, de mind hangulatilag, mind a zenei elemekből kiindulva összeköthető a tartalommal. Nem tudom, melyik csodálatosabb, ha szándékosan csinálták, vagy ha tudat alatt.

A második lemezüket már lelkesen vártam, kíváncsian, mit húznak benne a Cirkuszhoz képest. A Kísérlet, ahogy a neve is mutatja, valóban kísérlet volt, széttorzított gitárral, sokkal kevesebb eszközzel, sokkal hangosabb zenét csináltak. Első hallgatásra csalódás lehet a lemez, azonban ez is tartogat olyan dalokat, amik beavászkodnak az ember fülébe.

Összességében, amit az Intim Torna Illegál a magyar könnyűzenéhez adott, nem más, mint a Kistehén Tánczenekar örökségének továbbvitele, újragondolása, picit több rákkendroll, minden melankólia nélkül. “Megtáncoltat egy korosztályt”. Szakmailag pedig nagyon szépen kidolgozzák a dalaikat, a studio felvételeken nem csak felvéve vannak a dalok, megálmodták és megszerkesztették őket, amiből kivételesen jó kiállások és átvezetők születtek, s különösen igaz ez a dobokra.

Kommentek