Koncentráció, de hogyan?!

Korábbi cikkeinkből már megtudhattad, hogyan érdemes nekivágni a tanulásnak, most pedig a koncentrációról és ennek javításáról olvashattok néhány tippet és gyakorlatot.

Mit is jelent?

A koncentráció különösen intenzív figyelmet jelent, amelyet összpontosítunk valamilyen feladatra.  Pontosan ez az, ami a leggyakrabban nehezünkre esik, hiszen gondolataink elkalandoznak, a testünk ugyan ott ül a megtanulásra váró anyag felett, ám fejben már egy finom kis muffint sütünk, bevásárolunk, kutyát sétáltatunk.  A következő néhány aprónak tűnő dolog nagy segítségedre lehet és motiválhat, ám mielőtt munkához látsz, mindig tisztázd magadban mi a célod, mit szeretnél elérni. Ahhoz, hogy menjen, neked is akarnod kell.

10912924_10200110335877214_763848547_nÜlj asztalhoz!

Bármilyen feladathoz is kezdj, ne a legkényelmesebb fotelban vagy az ágyon fekve láss neki!  Nagyon fontos, hogy alakíts ki magadnak egy kis tanuló/munkasarkot az íróasztalodon.

Készíts oda mindent!

Gondold végig mire lesz szükséged és készítsd ki az asztalodra, beleértve az innivalót és a nasit is, ne legyen semmilyen ürügyed otthagyni az íróasztalt.

Rakj rendet!
Nem kell nagytakarítást csinálni, de az asztalodon és a környezetedben ne heverjenek ruhakupacok, eldobott csokipapírok és füzethalmok.  Sokkal tisztább fejjel láthatsz neki a feladatodnak, ha nincsenek körülötted zavaró tárgyak.

10933111_10200110335757211_1570667978_nZárd ki a külvilágot!

Ne szóljon a tévé, és lehetőleg a telefonodat és a laptopodat is jól rejtsd el magad elől, ne legyen szem előtt. Ha mégis szükséges használnod a gépedet, de a netet nem, egyszerűen kapcsolódj le a wifiről.  Radikális megoldás, de ha nem tudsz megállj parancsolni facebookozási vágyadnak, inaktiválhatod a profilodat egy kis időre.

Tarts szünetet!

Érdemes pihenőt beiktatni, de nem túl gyakran és nem túl hosszan! 5-10 perc elég kell, hogy legyen óránként. Mivel végig az agyadat terheled, hasznos, ha egy kicsit a testedet is megmozgatod. Csinálj pár guggolást, fekvőtámaszt, vagy csak sétálj egyet. Felfrissül a tested – kitisztul a fejed.

Figyelj oda, mit eszel!

Jótékony hatásúak a magas antioxidáns tartalmú bogyós gyümölcsök, például málna, eper, szeder, ribizli. Ha ezekhez nem jutsz hozzá télen, akkor válaszd a narancsot, grapefruitot. Indítsd a napot teljes kiőrlésű gabonából készült étellel ami tuti, hogy egész napra ellát energiával.

Hallgass klasszikus zenét!

Ha nem szeretnél teljes csendben lenni, akkor érdemes kipróbálnod, hiszen ez a zene a bal agyféltekét stimulálja, ami pedig a tárgyi tudásért felelős.
Kutatások is igazolják, hogy azok a diákok, akik 60-70 ütem/perc sebességű klasszikus zenét hallgatnak tanulás közben, 12 százalékkal jobban teljesítenek.
Van, aki Vivaldira esküszik:

De nekem a számítógépes játékok zenéi is beváltak, mint például a The Sims ismerős dallamai.

Fejleszd a koncentrációs képességed!

Számos gyakorlatot találhatsz a következő oldalon, illetve a különböző magazinok rejtvényoldalain található betű-és szókeresők is jó célt szolgálnak. Érdemes rájuk szentelni pár órát a siker érdekében.

Ezen kívül sokféle meditációs gyakorlattal is kísérletezhetsz.
Képzeld el a koncentráló képességedet úgy, mintha a figyelmed több ezer szálból állna. Ezeknek egy részét tudod irányítani, viszont a többségük össze-vissza csapong. Először meg kell tanulni őket egy pontra összpontosítani.

10933148_10200110335637208_696067503_n1. Gyakorlat

Gyújts meg egy gyertyát, ülj le vele szemben úgy, hogy lángja szemmagasságban legyen.  Szokd meg a fényét és egy idő után csak a lángját figyeld. Érd el azt, hogy kíváncsisággal tudd figyelni, hogy vajon történik-e valami a következő pillanatban. Ne legyél görcsös és ne is bambulj el, a lényeg az éber figyelem gyakorlása, a laza koncentrálás elsajátítása.  5-20 percet szánj a gyakorlásra.

Kattints ide további gyakorlatokért! 

Kommentek