Hogyan küzdjünk meg az őszi melankóliával?

Hiába a színes levelek, a friss levegő, a gyönyörű táj az őszi lehangoltság mégis sokunkat elér, ami leginkább a napok lerövidülésének köszönhető. Ez az időszak október vége, november eleje körül kezdődik, négykor már sötétedik, mi pedig legszívesebben már lefeküdnénk aludni, és fel se kelnénk addig míg világos nem lesz.

Persze, gondolhatjuk, hogy ez csak lustaság,  nem akarunk tanulni, produktívak lenni, hanem csak feküdnénk egész nap. De ez nem így van, ugyanis az őszi-téli lehangoltságnak tudományos magyarázata is van. Ilyenkor az endokrin rendszerben történnek változások és egy, a természetes alvási ciklus fenntartásáért felelős hormonunk, a melatonin szintje fokozódik, kimerültséget, álmosságot okozva. Emellett, a lehűlés is közrejátszik, hiszen ilyenkor szervezetünk több energiát használ fel,ezzel megint csak kimerültséget és ingerlékenységet idézve elő. Tehát, ha nem tudod miért van napok óta minden ok nélkül rossz kedved, akkor valószínűleg a hirtelen sötét és a lehűlés okozta nálad is a lehangoltságot. Azonban aggodalomra semmi ok, van megoldás! Ha kicsit erőt veszel magadon és kipróbálod tippjeinket, akkor nagy valószínűséggel meg tudsz küzdeni te is a melankóliával és újra élettel teli, aktív és feldobódott lehetsz. Csak olvass tovább és tudd meg mit is kell tenned!

fényFény

Mivel a probléma fő kiváltója a fény hiánya, ezért logikusnak tűnhet ez a pont. Viszont felmerül a kérdés, hogy mégis, hogyan növelhetnénk a fényben töltött időt, ha egyszer négykor már sötét van! Javasolt, hogy reggel ne legyenek behúzva a függönyeink, így természetes fényre ébredhetünk reggel. (persze ez csak azoknak megfelelő, akik napfelkelte után kelnek).A délelőtti időszakot, amennyiben van rá lehetőség töltsük a szabadban, főleg hétvégén, sportoljunk, sétáljunk. Ha pedig valakinek van lehetősége melegebb éghajlatra vándorolni, ne habozzon!

edzésMozgás

Tudjuk, hogy a mozgásra a legnehezebb rávenni magunkat, de mégis ez talán a leghatékonyabb módszer arra, hogy megküzdjünk a lehangoltsággal. Az edzés hatására szervezetünk endorfint bocsát ki, amely rögtön fokozza jó kedvünket, segít abban hogy energikusabbá váljunk akár percek alatt. Ha nincs kedved, erőd, lehetőséged elmenni egy edzőterembe, akkor az otthoni edzés vagy egy futás a szabadban is bőven megteszi. A legjobb, ha van rá lehetőség, egy reggeli edzés, ha pedig nincs, akkor amikor beüt a rosszkedv, csinálni pár tornamozdulatot, ugráló kötelezni, felülésezni, izzadni kicsit. Az eredmény garantált, kérdezz meg bárkit, aki szokott edzeni!

egészséges táplálkozásEgészséges táplálkozás

A hideg hónapok alatt szervezetünk több ételt kíván, ezért vigyáznunk kell a nassolással, a túlzott szénhidrát, zsír és cukor bevitellel, ugyanis főleg ezekre vágyunk ilyenkor. A gyorskaja és a nasik, cukrok azonban csak rontanak a helyzeten. Viszont vannak ételek, amik köztudottan fokozzák a jókedvet, és akkor is szívesen fogyaszthatod őket, ha te nem szoktad magadat jól érezni attól, ha elrágcsálsz egy zellert és iszol egy zöldségturmixot. Ezek pedig a fűszeres ételek és a fekete csoki, mindkettő endorfint termel, ilyen értelemben ugyanazt a hatást érheted el velük, mint az edzéssel. (Az izzadást és a fogyást leszámítva) A fűszeres étel és fekete csoki jó átmeneti megoldásra, de emellett ebben az időszakban fontos, hogy együnk gyümölcsöket, zöldségeket is, hogy vitaminok is jussanak a testünkbe, ezzel megerősítve szervezetünket és hosszan tartó hatást elérve a rossz hangulat ellen. Emellett a folyadékbevitel is fontos szerepet játszik szervezetünk megfelelő működésében, ezért ajánlott , hogy sok vizet, teát igyunk!

zeneZene

A zenehallgatás segíthet abban, hogy az agyunkban dopamin termelődjön, ami szintén kellemes érzést eredményez, és rögtön jobb kedvünk lesz tőle. Viszont fontos, hogy ne a melankolikus zenékhez forduljunk ebben az időszakban, hanem inkább a gyorsabb bulizós számokat válasszuk, melyek feldobnak. Tehát, a Coldplay-t inkább tedd félre az elalvás előtti időszakra és a produktivitásért rakj be valami pop slágert. Ha nem szereted az ilyesmit, akkor még a Sound You Need Youtube csatorna mixeit tudom ajánlani, engem az mindig feldob.

relaxációRelaxáció

Fontos tudni, hogy a relaxáció itt semmiképp sem jelent alvást, szempihentetést, fekvést, miközben depressziós gondolataink vannak., stb. Lehet aktívan pihenni, vagy olvasni egy jó könyvet, esetleg filmet nézni, beszélgetni, sütit sütni, teázni. Bármit, ami megnyugtató, ellazító, de inkább feltölt, mint elaltat. Még jobb, ha ad valami pluszt, így nem lesz bűntudatod, hogy kicsit kikapcsolódtál!

Ha ezeket a módszereket kipróbálod, akkor garantáljuk, hogy nem fog tavaszig tartani a melankóliád és az őszi-téli hónapokban is energikus is jókedvű lehetsz majd!

Kommentek