Digitális detox

Lejönni a telefonfüggőségről

A technológia fejlődése az új eszközök segítségével az utóbbi években, évtizedekben exponenciálisan felgyorsult. Alig tíz éve jelentek meg az első (részben) érintőképernyős telefonok, de mára furcsán nézünk arra, akinek még nyomógombos mobilja van.

Az okostelefonok alkalmazásai pedig az élet minden területén digitális alternatívát ajánlanak nekünk. Sőt, a legtöbben olyan alkalmazásokat is használunk, amik megjelenésük előtt sosem voltak hiánycikkek. (Például a kétes megbízhatóságú alvásfigyelő alkalmazások, vagy a végképp értelmetlen digitális gyertya – romantikus vacsorákhoz.)

Egyre többen látják úgy, hogy azok a technológiai újítások, amik 6-8 éve még megkönnyítették az életünket, mára kütyüink rabjaivá tettek minket.

1Viszont mint minden trendnek, a digitális forradalomnak is indult ellenforradalma, ez pedig a digitális detox. Itt nem megrögzött technika-ellenességről van szó, az ember nem a készüléktől akar megszabadulni, csupán a függőségtől. Ennek ellenére ismerek olyat, aki elkezdte és már egyáltalán nem használ telefont, be kellett szereznie egy ébresztőórát is.

Elsőre félelmetesen hangozhat, hiszen a legtöbbünk nemhogy pár napot, de pár órát sem képes elképzelni a telefonja vagy az iPadje nélkül, de ha az első pár bekezdés olvasása közben lelkiismeret-furdalásod lett, vagy naponta megkapod a kritikát, hogy folyton a telefonodon lógsz, talán ideje „visszabutítanod” az életed pár aspektusát.

Kezdetnek itt van pár tipp:

Híreket az újságból vagy híradóból

 

3Igen, igen, az újságolvasás végképp elavult, még pénzbe is kerül, kényelmetlen is lapozgatni… de ha megteheted, például ha reggel metrózol, próbáld ki, hogy a pár megálló alatt egy Metropolt lapozgatsz, és nem hvg-n vagy indexen nézed meg a híreket. Energikusabb leszel és garantáltan nem kezded fejfájással a napot ha nem tapadsz a képernyőre már kora reggel.

Ha erre nincs lehetőséged, várd meg az esti híradót, esetleg nézz rá a CNN-re vagy a BBC-re, ha többet akarsz tudni a világ híreiről. Fontos tájékozottnak lenni a külvilágról, de ha csak nem ilyen területen dolgozol, nem feltétlenül kell fél óránként csekkolnod valamelyik hírportál alkalmazását.

Határidőnapló

 

határidőnaplóTalán azt gondolod, hogy ezt a legfeleslegesebb cipelni, mikor akármelyik mobil vagy iPod/Pad tud ilyet, de több okból sokkal hasznosabb valódi határidőnaplót használni.

Egyrészt nincs az a telefonképernyő, ami minden egyes feladatodat meg tudná jeleníteni, ha 15+1 dolgod van aznapra. Ha pedig pár teendő szem előtt van, az azt az érzetet kelti benned, hogy ez minden, és nem fogod megnyitni a naptárat, hogy a többire emlékeztessen.

Ezen kívül, amit egy bizonyos időpontban jelzett, a telefonod leveszi rólad a kezét. Ha akkor nem csinálod meg a feladatot, sok alkalmazás automatikusan törli, így már muszáj fejben tartanod.

Arról nem is beszélve, mikor egy váratlan telefon-cserénél vagy a telefon elromlása esetén elveszik az összes jegyzeted és újra be kell írni egy hónapra előre minden napod feladatait a naptárba.

Még egy kellemes szempont, hogy a főnököd/ tanáraid nem fognak bunkónak nézni, ha hirtelen előkapod és beírsz valamit, miközben beszélnek hozzád.

Barátok élőben

 

4Biztos neked is van olyan barátod, akinek a neve mellett maximum ünnepnapokon van zöld pötty Facebookon, és – durva – valószínűleg még Instagramja sincs. De ha jobban belegondolsz, ha jó a kapcsolatotok, tudod, hogy ennek ellenére keresed és eléred őt. Kommunikálni nem csak Facebookon és Viberen lehet, sőt elsősorban nem ott kéne.

Kezdd el kevesebbet használni a Facebookot. (Főleg a Messengert, hiszen a legtöbbünk chateléssel tölti az ideje nagy részét.) Vezesd be, hogy minden nap csak háromszor nézed meg. Délelőtt, délután, és este. Ha már jól haladsz az elvonóval, átállhatsz a napi egyre is.

Eleinte kifejezetten kellemetlen érzés lesz. Azt érzed majd, hogy kimaradsz mindenből és lemaradsz mindenről. De ez valójában nincs így. Amikor először mész majd fel hat óra kihagyás után, lehet, hogy 12 bejövő üzenet és 7 értesítés fog várni, de az emberek pár nap után megszokják, hogy ha sürgősen kell valami, telefonáljanak, a fontos dolgokat személyesen beszéljék meg veled – ezáltal tartalmasabbak lesznek a napközbeni beszélgetéseid az iskolatársaiddal, hiszen így legalább egy nap vagy egy hétvége élményeit tudjátok megbeszélni. Sőt, remélhetőleg minél több személyes találkozásra fogod inspirálni a baráti körödet.

Le a felesleges alkalmazásokkal!

 

2Ez fájni fog, de ha komolyan akarod csinálni, muszáj megtenned. Viber, KakaoTalk, WeChat, WhatsApp? Csak egyet választhatsz. A többi kuka.

Játékalkalmazások, amelyeket igazából nem is élvezel, csak gépiesen nyomkodod őket pár óránként. Ne is próbáld magad meggyőzni a 2048 építő jellegéről, kuka.

Gondolj csak bele mennyire idegesítő, mikor más függ rajtuk, például a pasid egy közös program alatt.

Mi ér?

 

Képet feltölteni, becsekkolni, blogot írni. Fontos, hogy digitálisan is ki tudd fejezni magad, ha erre szükséged van. Viszont mindenképp vigyél bele rendszert. Korlátozd a postokat maximum napi egyre (ismerőseid és követőid is hálásak lesznek érte), akkorra, amikor épp nem vagy társaságban és nincs fontosabb dolgod.

A maradék időben pedig élvezd, hogy megszabadultál a technika rabságából.

Ha úgy érzed magadon, és/vagy a társaságodon, hogy végképp eluralkodott rajtatok a telefonfüggőség, próbálkozhattok más módszerekkel is. Közös kajálás vagy kocsmázás alkalmával gyűjtsétek össze a telefonokat, és aki a sajátjához nyúl, igyon egy felest, vagy hívjon meg valakit valamire.

Ha pedig kísérletező típus vagy, direkt „felejtsd otthon” a telefonodat egy napra! Magadban jegyezd fel, melyik alkalmazást és funkciót mivel helyettesítetted, mivel töltötted ki a várakozás perceit egy-egy megállóban és mi az, amit jobban élveztél telefon nélkül.

Jó kikapcsolódást!

Kommentek