Dark Light Studio

A héten a Dark Light Studio fiatal tagjaival készítettünk interjút. Megtudhatjátok belőle egy klipforgatás menetét, a forgatókönyvírás és a történet kitalálásának nehézségeit. Emellett inspirációt gyűjthettek a srácoktól, hogy milyen is az, amikor már fiatalon elkezdesz azzal foglalkozni, amit szeretsz. Hogy milyen érzés, amikor ebből már komolyabb megrendeléseket is kapsz és közel kerülsz ahhoz, hogy a munkád ne csak egy munka legyen, hanem az életcélod is egyben.

„És persze nagyon szeretjük csinálni, egyre különlegesebb helyszínekre jutunk el. Hihetetlen jó érzés, amikor a kedvenc bandád játszik a színpadon és te ott állsz mellette, nem lentről nézed. Vagy éppen velük dolgozol és ahhoz a számhoz készítesz klipet, amit előtte állandóan hallgattál.”

Honnan indultatok, kinek az ötlete volt a Dark Light Studio?

Csabi: Röviden a sztori, hogy Pesten a Számalk-ba jártunk, méditechnológia szakon voltunk Fehér Dáviddal. Itt vizsgafilmet kellett készíteni, jól felszerelt stúdióban. Ekkor jött az ötlet, hogy a suli által előírt feladatokon kívül kellene mást is csinálni. Összeültünk, hogy hogyan folytassuk. Kerestünk népszerű helyeket, ahol partyvideókat csinálhattunk. Ilyen volt a Budapest Park, vagy a ZöldPardon.
A Parkkal egy e-mail váltás volt csak, másnap reggel már hívtak is vissza. Ezáltal rengeteg emberrel, fellépővel megismerkedhettünk. Jó élményeket adtak visszaemlékezve.

De a partyvideóknál mi már komolyabbat akartunk. Már a vizsgafilm kapcsán is több olyan emberrel találkozhattam, akiket nem biztos, hogy másképp megismerhettem volna: Papp Szabi, Zacher Gábor, Győrfy Pál.

Hogyan folytattátok?

Csabi: Egy dorogi banda (Headstock) keresett fel minket, hogy kellene nekik egy klip. Közös ismerősök által hallottak rólunk, ez épp kapóra jött nekik. Kezdetnek egy könnyű, egyszerű témájú klip volt: nyár címszóval. Annyit adtak meg, hogy mit nem akarnak. Akkor mi kezdtünk ötletelni, majd kész terveket vittünk eléjük. Most már inkább szeretünk a zenekarokkal összeülni és amolyan brainstormingot tartani.

Kikből áll a csapat?

Csabi: A csapat tagjai: Lehoczky Dani és Magyar Geri grafikusok, nemrégiben csatlakozott Víg Szabolcs, mint forgatókönyvíró, grafikus és én felelek a vágásért, az operatőri munkáért és a szervezésért. Még meg szeretném említeni Katona Verát, aki a legtöbb esetben velünk van, mindenesként. Nélküle kudarcba fulladnának a dolgok. Ő a Dark Light Studio szíve.

Dávid (akivel elindítottunk a Dark Light Studiót) kiválása és Szabi belépése fontos változás, mert ezzel elindultunk egy olyan irányba, ahol már előre megírt forgatókönyv szerint dolgozunk, kitalálunk sztorikat és meg is tervezzük előre a dolgokat.

Vannak komolyabb megrendeléseitek?

Csabi: Volt már több komolyabb felkérésünk és szerencsére egyre több van. Először egy siófoki plázától, majd egy gyöngyösi zenekar keresett meg minket – látták a klipeket a youtube csatornánkon.

Legjelentősebb és legélménydúsabb munkánk a legutóbbi volt, a Paddy and the Rats zenekarral, akiket elkísértünk az 5 éves szülinapi turnéjukra. Egy régebbi közös munkánk hatására hívtak minket (egy riportfilmet készítettünk velük korábban).

Kicsit részletesebben elmesélnéd a Paddy and the Rats-es turnétokat?

Csabi: Decemberben ünnepelte a zenekar az 5 éves fennállását, ennek keretében rendeztek egy 5 állomásos koncertsorozatot, amelynek méltó zárása a Barba Negrában volt.  A mi feladatunk egy dokumentumfilm készítése volt, amely mélyebb betekintést enged a kulisszák mögé.  A kész anyag bemutatja az elmúlt 5 évet. Tartalmazni fog egy interjút, szórakoztató jeleneteket, backstage képeket és minimálisan szeretnénk megmutatni az esetleges árnyoldalakat is. A zenekart több kamerával és mikrofonnal követtük, igyekeztünk mindenhol ott lenni. Velük mozogtunk a színpadon, velük utaztunk és velük tartottunk a bárpulthoz, szerintem néha már az agyukra is mentünk. (Nevet.)

Rendkívül fárasztó volt a hetünk, hiszen minden nap más helyen töltöttük az estét: Szeged, Pécs, Győr, Veszprém, Budapest – ez természetesen rengeteg utazással járt.  A fáradságot leszámítva rendkívül élveztük az egészet, egy örök élménynek tekintem. Remélem a készülő anyag visszadja majd az egész turné hangulatát.

1270655_738221286204951_226545990_oHonnan jön az ötlet egy-egy sztorihoz?

Szabi: Elküldik a számot és akkor a szövegvilág alapján, ha megszületik egy ötlet a sztorira, akkor felajánljuk nekik. Ez általában működik, belemennek, jobban tetszik nekik a mi megoldásunk. Én, ha zenét hallgatok, már eleve képben gondolkodok. Van, hogy másik zene alapján jut eszembe erre egy sztori. Azt is nehéz kitalálni, hogy mennyire lesz rövid a zene a film hosszúságához. Az időzítés, hosszkimérés nehéz dolog.
Ezután jön a brainstorming, személyes találkozó. Ekkor lehet továbbgondolni.

Mennyi időt vesz igénybe egy ilyen forgatás a zenekar megkeresésétől a vágás utolsó pillanatáig?

Csabi: Szeretem, ha minél dinamikusabban megy az egész, ha pörögnek az események. A forgatás függ attól, hogy mennyire bonyolult a téma, mi a sztori, mik a helyszínek, mennyi felszerelést kell megmozgatni.

Szabi, neked honnan jött az ötlet, hogy forgatókönyvírással kezdj foglalkozni?

Szabi: Hát én ilyen filmőrült vagyok. Szeretem nézni és írni is a filmeket. Másfél éve kezdtem el írni. Mindent magamtól tanultam – könyveket olvastam, interneten keresgéltem, forgatókönyveket tanulmányoztam. Ezek elég jó alapot adnak. Mindig érdekelt az írás, szerettem az irodalmat. Leginkább csak magamnak írok, elég ritkán hozok bármit is nyilvánosságra. Szinte csak Csabinak mutatom meg az írásaimat.

IMG_1408Más egy zenei forgatókönyvet megírni, mint egy filmest?

Szabi: Azokhoz a produkciókhoz, amiket most csinálunk, teljesen máshogy kell egy forgatókönyvet megírni. Itt nincsenek párbeszédek, egy fogalmazást kell írni, hogy mi történik a klipben – mintha külső szemlélőként néznénk azt. Szóról szóra le kell írni azt, ami a képen látható.

Csabi: Elég rugalmasak vagyunk, sokszor együtt találjuk ki a helyszínen, hogy milyen kameraállás nézne ki jobban. Sokszor variálunk, ha közben eszünkbe jut más ötlet is.

Szabi: Általában kipróbálunk több variációt is, az a legjobb, ha minél több felvétel van, hogy majd később a vágóasztalon legyen miből dolgozni. Forgatókönyvírásnál először leülök és megfejtem a zene szövegét. Ehhez mérten próbálok témaköröket kitalálni. Az a legjobb, ha teljesen véletlenül látok valamit az utcán, ami éppen kapcsolódik az adott zenéhez. Sokszor merítek ötletet könyvekből, filmekből.

Csabi: Volt ezzel már nehézségünk, hogy a sztori sokkal tartalmasabb lett, mint amennyi a szám hosszába belefért volna. Ilyenkor elég nehéz dolgom van a vágóasztalnál.
Minden nehézség ellenére szerintem jól tudunk együtt dolgozni. Általában érezzük, legalábbis látjuk, amit a másik elképzel.
Persze mindannyiunknak van hova fejlődnie és ez is a Dark Light Studio célja, hogy fejlesszük magunkat, kapcsolatokat építsünk és referenciaanyagokat készítsünk. És persze nagyon szeretjük csinálni, egyre különlegesebb helyszínekre jutunk el. Hihetetlen jó érzés, amikor a kedvenc bandád játszik a színpadon és te ott állsz mellette, nem lentről nézed. Vagy éppen velük dolgozol és ahhoz a számhoz készítesz klipet, amit előtte állandóan hallgattál.

lion_lanis_exampleMi a grafikusok dolga?

Csabi: Szeretnénk sokszínűek lenni, több területen mozogni. Grafikusaink nagyrészt eddig a saját dolgainkkal foglalkoztak, többek között arculattervezéssel. Idén ebben is szeretnénk többet mutatni, több erőt beleölni.  Szeretnénk befejezni a weboldalunkat, elkezdtünk pólóterveket gyártani – ebből néhány már fel is került – és különböző megrendeléseket teljesíteni.  Elsősorban úgy érzem, hogy zenekarokkal tudunk majd együtt működni. De ennél több a cél: egy komplett grafikai műhely, ami bármilyen területen megállja a helyét.  Jelenleg is tárgyalok egy nyomdával a szorosabb együttműködésről. Természetesen a két terület a filmezés és a grafika szorosan összefonódik, együtt dolgozunk, beleszólunk egymás munkájába, ha elkészülök egy videóval mindenki elmondja a saját véleményét és fordítva is így van.  Remélem tudunk olyat mutatni, ami megtetszik a nagyközönségnek.

dark light-logókicsiMik a távlati céljaitok? Mit szeretnétek elérni?

Csabi: A végcél, mint már mondtam az, hogy magunkat fejlesszük. Hogy ne otthon nézzük a TV-t, hanem alkossunk valamit és olyat csináljunk, amit szeretünk. Hogy megismerjünk különleges embereket. Hosszú távon annak örülnék, hogyha ez úgy beindulna, hogy ez lenne a munkánk. Szeretnénk egy saját irodát, amolyan kreatív műhelyt.
De egyelőre az a terv, hogy ezt a 2014-es évet pörgősen, több munkával csináljuk végig. Úgy gondolom, hogy  az egyetem mellett erre remek lehetőségeink lesznek.

Szabi: Nekem más céljaim is vannak. Én mindenképpen szeretnék sorozatot készíteni, remélhetőleg a Dark Light-tal.



Kommentek